Cara Mengenali Telur Tiruan Dari China

Adeiiii, skarang ni kecoh pasal telur tiruan plak kan. Sebenarnya benda ni dah lama, cuma baru2 ni ja baru ada kes tangkapan kat Pulau Pinang hari tue. Sekarang Bdk Botak nk kongsikan mcm mna korang bleh bezakan telur asli dgn yg tiruan ye. Harap kita dapat kongsi2 kan kpd rakan agar tidak terbeli yg palsu ye....


Yang ni lak info dari Persatuan Pengguna Pulau Pinang:
Cara mengenal telur tiruan:

1. Selepas telur dipecahkan, putih telur dan kuning telur akan segera bercampur.

2. Cangkerang telur tiruan agak berkilat berbanding telur sebenar, tetapi tidak begitu ketara.

3. Apabila disentuh dengan tangan, ia terasa agak kasar berbanding telur sebenar.

4. Apabila telur tiruan digoncang ia akan berbunyi kerana air berlebihan daripada bahan pepejal.

5. Telur sebenar agak berbau seperti daging mentah.

6. Ketuk-ketuk sedikit telur itu. Telur sebenar berbunyi lebih rapuh berbanding telur tiruan.

7. Selepas memecahkan telur tiruan, kuning telur dan putih telur akan cair bersama. Ini disebabkan kuning telur dan putih telur dihasilkan daripada bahan mentah yang sama.

8. Ketika menggoreng telur tiruan, kuning telur akan mengembang tanpa disentuh.



P/s: Sebab nk untung telur palsu pon wujud. Paling takut kalo musim2 kenduri tu byk yg beli telur ayam, harap jgn yg palsu sudah. Lepas ni telur kenduri tu bleh gantikan dgn buah epal lak kot, he3. Nak tau cmna diorg buat telur palsu ni bleh rujuk sini -> Telur Tiruan Buatan China... (",) Baca sorang2 ja? Kongsilah dgn kawan2, he3...

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

FarEast Roslan 2010. Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.