Universiti Putra Malaysia



upm-bus



tempat ni la aku belajo skang. dah masuk 4 sem dah..walau x sehebat mana, bagi aku semua tempat sama je. bila dengar orang belajar sampai luar negara, rasa macam kecik je. Tapi yang aku pasti mereka2 sume akan balik jugak berbakti pada negera tercinta ni.jangan x balik sudah. Tapi aku terkilan bila dengar ada sebahagian besar rakyat Malaysia yang membesar dan belajar di negara ni. Lepas je kerajaan hantar luar negara, terus lupa diri, taknak balik. katanya Malaysia ni panas la.x sesejuk kat luar negara tu, ada musim salji. Habis kalau ada peperangan cam kat mesir tu?camne?baru ingat nak balik Malaysia. baru ingat kat negara yang panas ni. Hish x faham betula aku ngan manusia n.. Tak pernah puas dengan apa yang dia ada. Tapi  yang aku dengar kebanyakan yang berhijrah ke luar negara ni orang bukan Melayu. Betul ke?apesal?ada jugak terdengar orang bukan Melayu cakap mereka bersendirian di negara ni sebab negara ni milik orang Melayu(kerajaan orang Melayu,jadi diorg cakap macm x tolong la diorg). Apa ni.kita dah abad ke-21 xkan masih ada lagi kot perasaan curiga mencurigai antara kaum lain. Anda x bersendirian, sebab dari segi ekonomi bangsa anda jugak kan yang memonopoli sume, bukan bangsa peribumi. Tiada larangan dan sekatan pun kat kaum lain nak hidup kat Malaysia ni..bersendirian apa lagi?. Aku kawan dengan pelbagai bangsa sampai ada sorang kawan bangsa India, sebab terlampau bergaul dengan Melayu(siap sebut istilah islam, nak tergelak) nak menujukkan dia sangat bercampur dengan rakan-rakan lain yang berbeza ras. Kawan cina pn sama jgk.(sangat open minded dan memahami, siap suruh budak2 Melayu yang lambat solat(kalau ada study group) pergi sembhyang. Tu baru menujukkan yang mereka faham antara satu sama lain. yang bergaduh pasal benda2 remeh temeh ni buat apa. masalah utama mereka x bercampur gaul. tu yang x faham tu. kalau sume jenis macam kawan2 yang aku pernah jumpa n, xakan timbul isu2 yang boleh menggangu keamanan negara. kan aku dah berleter panjang. nak cite pasal tempat aku belajar je. Satu lagi, student2 yang belajar n pon bleh kira satu pelaburan kerajaan jugak, sebab diorg akan membangunkan negara, lepas tu bawak balik ilmu yang diorang belajar lepas tu ajar kat orang lain, jadi ilmu akan berkembang secara x langsung. lepas tu kepakaran dalam pelbagai bidang akan meningkat. Habis kalau sume dok berpakat nak lari ke luar negara. sape rugi?negara jugak kan?Lebur la pelaburan kerajaan yang melabur sejak dari tadika hinggalah ke alam universiti..fikir-fikirkan dan renung-renungkan..

P/s; tengah2 final exam sempat lagi update blog. Sem ni aku letak cgpa ke tahap yang lebih tinggi..ha.ha..

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

FarEast Roslan 2010. Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.