Archive for August 2011

Kisah Si Penjual Air Tebu




Lagu kat atas ni xde kena mengena dengan kisah si penjual air tebu, saje nak kasi havoc sikit. Al-kisah bermula bila bulan pose bermula dan bazar ramadan pon bermula. Disitulah kisah aku bermula, Kisah bermula apabila bulan ramadhan menjelma, Kalau bulan ramadan x menjelma xde la kisah si penjual air tebu dalam blog ni. Malas aku nak taip panjang-panjang. Dah bulan ramadan mesti la ada jual air tebu, air lemon, air kurma, air bermacam air lagilah. Tebu tu pulak mesti la si penjual tebu tu tanam atau beli kat orang tengah. Tu masuk bab lain pulak, tu masuk bab kesegaran pulak. Eh!ape yg aku merepek ni. Mana cerita si penjual air tebu???. Ok. camni, dah panjang lebar mukadimah aku pasal si penjual air tebu n meh aku cite sikit asal usul air tebu. Air tebu n berasal dari pokok tebu, x kenal pokok tebu??ada gambo kt bwoh tgok ler..





tu la pokok tebu, tengok keadaan dh bole potong buat air. Lepas tu di mesin sampai lunyai maksudnya sampai air tebu sume diperah guna mesin cam gambo kt bawah,





Lepas tu jadilah air yang best cam gambo kt bawah.





Berbalik kpd perbahasan kita tadi, kisah si penjual air tebu, aku cuma nak cerita pasal air tebu yg aku beli petang tadi hampeh..masam..xleh minum..2kali aku beli masam..hari lain ok..hari ke-2 puasa aku beli masam jgk rasa dia, nk kata tebu rosak.rasa dia mcm air tebu smlam yg dikitar semula.Baik punya.lepas tu aku tukar gerai lain..ok la bbrapa hari..tpi hari n..penyakit dh bjangkit pulak..masam...nasihat kpd peniaga di luar sana, layanlah peniaga anda dengan air tebu yg manis,kalau tak anda akan kehilangan pelanggan anda.-customer always right-kn dh kena tipu, nk cerita pasal air tebu masam je..meleret2 entri n.dah la..bye.

Leave a comment

Latihan Industri selama 3 bulan

Hidup aku yang selama n pergi kuliah 2 jam,1jam dh bertukar sekelip mata mnjadi alam pkerjaan. Kalau dulu, lepas kuliah terus balik kolej n tido..skang waktu aku balik 4.30 pada waktu bulan pose dan 5.00ptg selepas bulan pose. Aku yang kurang terbiasa dgn khdupan orang yg bkerja selama seharian di pejabat..baru aku tau..betapa beruntungnya pekerja buruh yang buat bangunan tu..dia boleh bergerak ke sana ke mari keluarkn peluh dan x sakit belakang duduk lama2..aku sebenarnya rindu khdupan kampus...tmbahan aku masih lagi mencari2 bilik utk disewa bdekatan pantai dalam, buat sementara aku tpaksa berulang-alik dari Shah Alam ke RTM pantai dalam dengan komuter sejak 2hari lepas..aku tpaksa mengambil 2buah bas utk smpai ke stesen komuter Shah Alam.Pertama menaiki bas seranah kemudia bas rapid kl..



RapidKl dh makin berubah..nak naik kena pkai touch n go..bagi aku ianya menyenangkn..kdang2 mnyusahkan...sebab nk topup mesin dia xnak terima duit kertas yg lama..nk baru je..



Aku hampir putus asa sebab kesusahan mencari bilik sewa dan menamatkn shja pengajian aku disini..manakan tak..aku perlu bangun seawal 6.30am untuk tunggu bas seranah di syeksyen 7 Shah Alam. Lepas tu mengambil bas rapid T529 ke hentian komuter Shah Alam. Betapa besar dugaanMU Ya Allah..
Aku tabahkan hati..aku anggap ni sume dugaan untuk aku..biarlah aku besusah dahulu...pasti ada jalan keluar yang menanti aku..aku cuma perlu sabar..sabar dan sabar...tpi jika ditakdirkan aku berputus asa..aku terima seadanya...

gambar kat atas menceritakan detik2 aku pergi dan balik kerja....no comment..ini yang memeningkan aku..
tapi aku terpaksa demi 12 kredit bergraduat..
komuter yg membantu aku berulang-alik ke tempat kerja dari Shah Alam...2hari lepas komuter n rosak waktu aku balik dari kerja..kelewatan selama 2jam..berbuka dgn air mineral..masa tu aku x bsedia..skrng aku dh bsedia..aku bawa bekal air dari rumah...

Tengok la rajah laluan tu..aku tpaksa melalui 10stesen setiap hari..dari shah alam ke angkasapuri..memakan masa hmpir 35minit..tu pun kalau komuter x berhenti kt tgh2 jalan...nak sampai kt stesen komuter pon memerlukan aku menaiki bas rapi ke pkns, turun di pkns berhmpiran uitm shah alam dan menaiki bas seranah ke syeksyen 7...cara yang sAMA masa nk pergi kerja..aku sgt2 memerlukn sebuah bilik berhampiran pantai dalam,kerinchi atau 3-5km aku sanggup...tpi kbnykkan nk prempuan..hai...ke mana la semua lelaki2 n..dah puas aku cari..xde jgk...aku harap aku dpt jmpa bilik sewa dlm masa tdekat n..betapa bnyk pengorbanan yg perlu aku lalui utk 12kredit.....hari n hari ke-3 aku menjalani lathan industri..kalaulah...

6 Comments
FarEast Roslan 2010. Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.